Skolestart

skole

Det føles måske som om at der er lang tid til jeres barn skal starte i skole, men tiden går hurtigt, og det er vigtigt at jeres barn er klar til at starte i skole/SFO

I poppelbo starter de kommende skolebørn i storbørnsgruppe 1 september, året inden de starter i skole. Forløbet strækker sig helt til 31 marts, den dag de stopper i børnehave og starter i SFO.

Storbørnsgruppen kører forskellige forløb og laver forskellige aktiviteter som tager udgangspunkt i børneperspektiv og har fokus på de enkelte børns behov og interesser. Det fælles læringsforløb er udarbejdet i forlængelse af Solrød Kommunes Dannelsesstrategi og er en del af strategiens indsatsområde Den gode overgang.

Den gode overgang har fokus på følgende 4 karaktertræk: Nysgerrighed, robusthed, mod og medmenneskelighed, da disse karaktertræk er afgørende for at børn kan mestre nye fællesskaber.

Den gode overgang tager udgangspunkt i et børneperspektiv, da det er børns oplevelse i overgange, som er afgørende for, at de får gode overgange fra dagtilbud til skole.  Når børn overgår til SFO og skole indtræder de i nye fællesskaber. Derfor er det afgørende for gode overgange, at børn føler, at de hører til og oplever sig inkluderet i de nye fællesskaber, samt at de kan knytte følelsesmæssige relationer til andre børn og voksne.

Med afsæt i børnenes ressourcer, sættes der fokus på børnenes styrker for at ruste dem til bedre at kunne indgå i fællesskabet. En styrke er en måde at tænke, føle eller opføre sig på og kan derfor bringes ind i samværet og samspillet med børnene. Nogle styrker er medfødte, mens andre kan øves og udvikles. den gode overgang indeholder oplæg til at arbejde med 7 udvalgte styrker, der taler ind i dannelsesstrategiens fire karaktertræk. De udvalgte styrker er:

- Mod (et af de fire karaktertræk)De 7 styrker

- Venlighed (står i forbindelse til medmenneskelighed)

- Nysgerrighed (et af de fire karaktertræk)

- Selvkontrol (står i forbindelse til robusthed og mod)

- Vedholdenhed (står i forbindelse robusthed og mod)

- Samarbejde (står i forbindelse til medmenneskelighed)

- Evnen til at elske – blive elsket (står i forbindelse til medmenneskelighed